Träna crosstrainer

Träna crosstrainer

träna crosstrainer
träna crosstrainer
träna crosstrainer
träna crosstrainer

Att träna crosstrainer är skonsammare än att springa, men ger minst lika bra effekt!


CROSSTRAINER

Crosstraining är en elliptisk träningsform där dina fötter aldrig lämnar pedalerna och därför slipper stötar och liknande på din leder men rörelsemönstret är ändå likt det du får när du springer.


MODELLER

Det finns ett stort antal modeller av crosstrainers men de fungerar alla på samma sätt. Att träna crosstrainer går alltid ut på samma sak: att få en bättre kondition och uthållighet på ett skonsamt sätt.

Det finns två fotplattor där du har dina fötter och två stänger med handtag högst upp. Att träna crosstrainer betyder att du utför snarlika rörelsemönster som vid gång, jogging eller löpning. Skillnaden är att du skonar dina leder då de inte utsätts för de stötar som din kropp får utstå när du springer ute eller på ett löpband. 


INSTÄLLNINGAR OCH INFORMATION

Alla crosstrainers har inställningar som gör att du kan öka motståndet efter behag eller träningsvana. På lite mer avancerade crosstrainers finns det displayer där du kan se hur långt du har sprungit, hur många rörelser som genomförs per minut, vilken distans du har avverkat och hur många kalorier du har förbränt. All den här informationen är dig behjälplig på vägen mot ditt uppsatta träningsmål vad det gäller träna crosstrainer.  

Crosstrainern ger samma fördelar som både löpbandet och trappmaskinen och gör att du på en och samma gång får en så optimal träning som möjligt.


TÄNK PÅ

När du ska träna crosstrainer ska du helst värma upp och stretcha de större muskelgrupperna innan du startar. Träna lite längre varje gång du tränar. Börja till exempel med ett tjugo minuters pass där du delar upp passet så att du börjar med låg intensitet för att sedan öka till medelhög, sedan hög för att i slutet av passet återgå till lägre intensitet och varva ner. Ha en rak kroppshållning när du träna crosstrainer, rak rygg, axlarna bakåt, hakan högt och undvik att luta dig framåt när du tränar. Som vanligt är det viktigt att du inte glömmer att stretcha efter passet och fylla på med vätska.


REHABILITERING

Att träna crosstrainer är också väldigt bra träning för dig som är skadad. Eftersom fötterna hela tiden är i kontakt med pedalerna går inga lodräta stötar genom lederna och kroppen. Om du tränar mycket löpning är crosstrainern ett bra komplement på grund av att den just belastar senor och leder i mindre utsträckning.

FANTASTISKA MÖJLIGHETER

Träna crosstrainer ger dig fantastiska möjligheter till bra konditionsträning då alla av kroppens muskler är aktiva. Med andra ord håller du en hög kaloriförbrukning, motionerar din kropp och stärker dina muskler på ett bättre sätt eftersom både dina ben och armar är i rörelse.


HELHETEN

Tänk på helheten, träna allsidigt och träna hårt, ät en bra kost och tänk på att vila mellan varven. Friskvård och träna är viktigt för alla. Att orka mer, må bättre och leva ett friskt liv ger ökad livskvalitet. Det är att njuta av livet! 


VAL AV TRÄNINGSFORM

Det finns många olika träningsformer och redskap på marknaden. Om du vill komplettera din crosstraining-träning med kroppsviktsträning rekommenderar vi Bodyweight®. Med Bodyweight® kan du själv styra om du vill träna lågintensivt, högintensivt, uthållighetsträningen eller om du bara vill styrketräna. 

Vi tycker att Bodyweight® är ett av de bästa alternativen då du kan träna var som helst, när som helst, ta med dig bandet utan att det tar någon större plats och det kostar så mycket mindre än ett gymkort eller andra dyrare hemträningsredskap. 

BODYWEIGHT

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!